Bokrecension – Half a King

half-a-king-uk-hb
Författare: Joe Abercrombie
Utgivningsår: 2014
Sidor: 336
Betyg: 3.98/5 baserat på 36 omdömen (goodreads.com)
Språk: Engelska

Jag skrev ett inlägg för snart två veckor sedan i vilket jag ventilerade det första intrycket som boken lämnade hos mig. Det är lite kul att skriva ner sitt första intryck för oftast när man är igenom en bok så tänker man inte längre på den första känslan man fick.  Särskilt i ett fall som Half a King där första intrycket skiljer sig ganska rejält från mitt slutliga omdöme.

För att undvika spoilers måste jag vara väldigt luddig känner jag. Storyn handlar om prinsen Yarvi som efter fadern och broderns död, mot sin vilja ärver tronen. Han drar tillsammans med sin farbror ut i krig för att hämnas men hela planen skiter sig och Yarvi hamnar i en situation han inte kunnat föreställa sig i sina vildaste fantasier. En främmande värld för en kung. Han skapar nya vänskaper och boken blir en ”hero’s journey” när Yarvi med sin lilla skara vagabonder, till fort tvingas korsa land och rike. Naturligtvis håller huvudkaraktären huvudet kallt och avslöjar inte sin identitet.

Det är storyns grovskiss och jag stannar där. Boken är nämligen full av plot twists. Den första kommer redan under hämndaktionen för faderns räkning, i början av boken. Man kan tycka vad man vill om handlingar som kastas om men jag hade föredragit om en del av dem uteblev då jag var mer intresserad av storyn som inte blev av snarare.

En sak jag gillar stark är karaktärsutvecklingen. Yarvi är två helt olika personer från att man börjar läsa tills dess att man är igenom. I mitt tidigare inlägg beskrev jag honom som en ängslig person men detta ändras alltså radikalt i takt med att han mognar och får självförtroende.

Kritiken

Språket… Alltså jag har sååå svårt för raljerande beskrivningar. Kräktes lite i min mun under en fäktningsscen. En karaktär missade ett hugg och författaren beskrev det som ”svärdet kysste luften”. Ostigare får man leta efter. Det är ytterst få människor som lyckas skriva lyriskt inom epiken och få det att låta naturligt.

Sedan så har vi storyn itself. Jag tyckte faktiskt att den är ganska tråkig. Väntade dock med att skriva recensionen för att låta bokens intryck mogna lite och det har det gjort till det bättre. Precis efter att jag var färdig med den så tänkte jag strunta i resterande två i serien men börjar ändå bli sugen på få veta fortsättningen. Det räddar dock inte Half a King från att vara en ganska tråkig berättelse. Detta har helt enkelt gjorts innan, hundratals gånger. Karaktärerna räddar boken, för dem är i många fall klockrena. Särskilt Yarvis farbror som man tyvärr inte får träffa så mycket.

Denna har jag klurat på en hel del. Från att inledningsvis vara över genomsnitt, till att sjunka ganska långt under och sedan göra en ny vändning. Jag har bestämt mig att inte matcha genomsnittsbetyget på 3.98. Boken är helt enkelt inte så bra och faller pga. i min mening, fantasilös story och det ”poetiska” språket som framkallar tårar i min skämskudde.

Med det sagt så får det bli 3/5 från Sagokungen