Bokrecension – Huset vid vägens slut

Förlag: Bonnier audio
Utgivningsår: 2017 (som ljudbok)
Tid: 5h
Format: ljudbok
Språk: Svenska

Bakgrund & Handling

Jag stötte på Magnus Nordin i ett sammanhang när jag klickade runt mig på olika bokbloggar och fastnade för hans böckers titlar. Kalla mig ”ofin”, en litteraturgrobian eller kulturellt obevandrad men jag gillar lättillgänglig litteratur. Det ska vara relativ straight forward och i princip hålla vad det lovar utifrån det man kan vänta sig av baksidans text och omslaget. Min tid är för dyrbar för att bli besviken halvvägs in i en tegelsten på 900 sidor som inte riktigt kommer till skott. Oavsett om författaren råkar vara en ytters begåvad sådant rent språkligt.

Magnus Nordin skriver ungdomsböcker. Huset vid vägens slut är också en ungdomsbok. Efter att jag lyssnat nästan en tredje del upptäckte jag att boken riktar sig till ungdomar i nedre ungdomsåren. Jag bestämde mig att ändå prova då en del av skribenterna i bloggosfären trots allt lyfter upp en del ungdomsböcker som rena mästerverk.

Boken handlar i korta drag om ett kompisgäng bestående av 4 killar under ett sommarlov. Dagarna innehåller smygrökning och häng i kojan, även kallat örnnästet. En av killarna, Pierre berättar spökhistorier för grabbarna och en av dem är om huset vid vägens slut. Naturligtvis bestämmer sig sällskapet att åka dit och en serie händelser tar fart.

Språk

Jag har verkligen svårt att se detta som en bok för yngre ungdomar. För mig känns boken som mer lämplig åt lite äldre med tanke på språket och vissa saker som avhandlas. Boken berör teman som droger, sexualitet, självmord. Kalla mig gammalmodig kanske. Språknivån däremot är ganska lättförståelig så jag är kluven angående vad jag tycker. Det är hur som helst ett flyt i språket. Uppläsaren är helt ok och gestaltar de olika karaktärerna bra, även om jag tycker att han stundvis låter lite oengagerad.

Omdöme

Boken marknadsförs som skräckhistoria. Jag tycker inte att den är särskilt skrämmande vilket förvisso inte är så konstigt då den är riktad till en yngre målgrupp än jag själv. Jag har fått ett intresse för barn och ungdomslitteratur i samband med att jag blev förälder och boken är trots allt inom min ”nisch”. Det jag ogillade är faktumet att mycket av berättelsen faktiskt inte kretsar kring huset som titeln antyder. Boken gör alltså – som jag skrev inledningsvis – inte vad man förväntar sig vid första anblicken. Trots det så lyssnade jag med intresse. Killarnas vardag är intressant och stämningen är lite mörk och tryckande. Jag fick samma vibbar av boken som jag fick av serien Stranger Things. Troligtvis kommer jag lyssna/läsa mer av Magnus Nordin. Jag tror inte att Husen vid vägens slut är hans bästa alster. För skräck- eller deckarfantasten som vill ha något lätt att lyssna på och där man inte behöver investera för mycket tankekraft åt, är boken bra. Söker du sömnlösa nätter, mörkrädsla eller en välskriven intrig så är kanske andra böcker mer givande.

Slutbetyg: 3/5

// Sagokungen