Bokrecension – Viljans Makt

Författare: Mats Uddin
Förlag: Hoi förlag
Utgivningsår: 2018

Intro

Det var en gång en statsvetare och amatörhistoriker som till vardags jobbar med arbetsmarknadspolitiska frågor. Han blev sugen på en bok och råkade komma över Viljans makt. Han läste boken och detta är vad han tycker om den.

Detta är en sådan där bok som har flera händelsekedjor men som på ett fiffigt sätt vävs ihop. I detta fall rör det sig om en mordgåta som har sin början då den nyligen tillträdda arbetsmarknadsministern Caroline Silversparre tillträder sitt ämbete. Hennes företrädare har under mystiska omständigheter trillat av pinn så att säga. Omgående får hon ett varningens ord av en ministerkollega. Det finns krafter inom regeringen som vill se henne misslyckas. Samtidigt som intrigerna pågår så upptäcks ett hemligt rum på departementet Caroline ansvarar för.  I nästan hundra år har det varit igenmurat och kommer nu fram vid ett pågående renoveringsarbete.

Vi får följa Caroline som dras in i ett storpolitiskt maktspel inom den svenska regeringen. Alla önskvärda ingredienser finns här. Svek, lögner, konspirationer och mord, ingen kommer sakna någon nyckelingrediens. Samtidigt nystar hon och kollegor i vad de kallar det historiska rummet och dess hemligheter. Det visar sig snart att Sveriges historia varit nära att ta en helt annan riktning. Vi får även bevittna hur Carolines äktenskap sakta vittrar sönder på grund av hennes krävande arbete som minister.

Det är klart jag skulle ta mig an boken. Den ligger så nära mig gällande skolning och profession att en genomlyssning är obligatorisk. Jag får erkänna att jag tog mig an boken med lite fördomar. Nu vet jag föga om författaren men utgick från att han inte till vardags sysslar med arbetsmarknadspolitik eller samhällsvetenskap. Faktum med vet jag ännu inget om det. Det kvittar. Boken är spot on. Namnen är rätt, titlarna är rätt, tugget är rätt. Kulissen för storyn är helt enkelt…rätt. Den är övertygande och jag kan se mig själv sitta i bakgrunden någonstans i berättelsen som en statist, knappandes på min dator.

Man kan säga att där finns två intriger i boken. Den ena utspelar sig i modern tid och den andra i Oscar IIs Stockholm. Båda är riktigt spännande och välskrivna även om jag mer föredrar den moderna då den ligger oss närmare i tiden. Smarta plot twists gör att man aldrig riktigt kan vara säker på vem som har vilken agenda.

Väldigt få böcker är mästerverk utan brister. Viljans makt lider vad jag kan säga av en för stor rolluppsättning. Där finns för många karaktärer. Säkerligen behövs de allihopa, men flera av dem är otydliga, suddiga och känns som utfyllnad snarare än levande människor. Jag hade detta på känn när jag såg hur kort boken i relation med jämförbara verk. Konsekvensen av detta blir att vissa delar av boken känns som rena transportsträckor och jag får anstränga mig för att hänga med. Det ska dock understrykas att dessa moment är få och på det stora är Viljans makt underhållande och spännande. Ett faktafel jag stötte på är att Sveriges väpnade styrkor under 1906 kallas för försvaret. Ett namn som antogs först på 1970-talet.

Alla ingredienser man förväntar sig av en politisk/historisk thriller är på plats. Uppläsningen funkar bra. Språket är lättbegripligt med lämpliga gammalsvenska inslag där det behövs. Intrigerna är spännande och oförutsägbara. Vissa karaktärer kunde vara mer välutvecklade. Har man ett särintresse för politik, historia, myndighetssverige och särskilt arbetsmarknadspolitik så är det en given bok. Jag kanske är lite färgad vid betygssättningen men who cares?

Viljans makt får en svag 4 av 5
//Sagokungen

Annonser