Bokrecension – Helvetet jag kallade kärlek

helvetet-jag-kallade-karlek

Författare: Lena Bivner
Förlag: Ordberoende Förlag
Utgivningsår: 2018

Jag insåg rätt fort att detta kommer bli en kort recension. Boken är relativt kort i sig och där finns egentligen ingen intrig. Ingen annan bok har dock väckt mitt vrede som denna.

Boken är författarens skildring av ett liv med en man med så kallade ”psykopatiska drag”.  Normalt sätt är detta inte vad jag brukar läsa/lyssna på men efter att ha fastnat för Psykopatpodden har mitt intresse för denna störda personlighetstyp väckts. Det börjar som i så många historier med en kvinna som träffar en alldeles fantastisk man. Uppvaktningarna vet inga gränser och med tiden övergår de till manipulation, kontroll och en fruktansvärd psykisk misshandel, värre än något helvete man i ett i-land kan tänkas hamna i. Historien i sig är tveklöst ett smärtsamt minne för Lena Bivner som levt i detta Gehenna.

Jag lyssnar oftast på böcker när jag kör till och från jobbet. Detta ger mig cirka 1-1,5h lyssningstid dagligen om jag inte lyckas klämma in mer tid i samband med sysslor i hushållet. Det ska sägas att det är tur att jag pendlar ensam i ett fordon. Aldrig tidigare har en bok fått mig att vräka ur mig de värsta obsceniteter och grövsta okvädingsord på mitt bosniska modersmål. Jag genomgår grader av ilska jag sällan upplevt, allt tack vare bokens ”man med psykopatiska drag”. Helvetet jag kallade kärlek är en resa med en galning med ett fullkomligt maktbegär och som inte skyr några medel att fullständigt ta ifrån huvudpersonen hennes värdighet. Jag blir chockerad att Lena ställer upp på de orimliga krav hon får. Eller att hon accepterar behandlingen hon utsätts för. Men vem är jag att döma? Det är enkelt för en åskådare att tycka och tänka. Hade dessa mönster varit enkla att bryta så hade inte så många människor, om ens några, varit kvar i så här destruktiva förhållanden. Det hela är en hjärntvätt. En malign galnings systematiska och kalkylerade metod att dominera. Ett perverterat mobbningsbeteende som för länge sedan gått över styr.

Jag vet egentligen inte vad jag ska säga. Är det en bra bok? Njae… Det är en viktig, intressant och relevant bok. Jag är säker på att där finns ett stort mörkertal med män och framför allt kvinnor som lever under sådana förhållanden som vi får bevittna. Man kan säga att boken är fantastiskt bra för vad den är tänkt att vara. Den gör sin roll precis så som den ska. Man bör betrakta det som en dokumentär ur ett förstapersonsperspektiv.

Uppläsningen är superbra med helt rätt gestaltning och jag ser verkligen scenerna spelas upp framför mig. Boken gör exakt vad den bör göra och trots att jag för det mesta var förbannad genom lyssningen så ville jag fortsätta lyssna så fort jag tog av mig hörlurarna.

Med ovanstående motivering ger jag boken en 5/5

// Sagokungen